zekering vraagje

Vragen en tips bij het onderhoud en reparatie van je quad.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Beginnend gebruiker
Beginnend gebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mei 31, 2015 12:29 pm
Merk type quad: TGB Blade325
Locatie: Brunssum

zekering vraagje

Bericht door Joske »

Bij mijn TGB blade 325 zie ik dat boven op het startrelais een (hoofd)zekering zit, waarvan de houder aangeeft 20A.
Toen ik de quad in het najaar kocht heb ik maar enkele ritten gemaakt en na verloop van tijd ging het display uit en dan weer aan. Bij 'uit display' bleef hij wel lopen, maar verlichting werkte niet. Als ik hem had uitgezet, werkte de 'startknop' niet meer.
Na wat gezoek bleek die hoofdzekering de oorzaak te zijn. Er zat een 25A zekering in waarvan de plastic smeltsporen vertoonde,
dus hij wordt te heet, maar smelt niet door. De aangesmolten zekering maakt volgens mij geen constant kontakt, of is iets krom/scheef getrokken, waardoor het display dan wisselend weg valt.
Ik heb een voorgeschreven 20W zekering geplaatst en zo'n 20 km als proef in de buurt gereden, Gestopt, weer gestart en wat gespeeld met de quad. De 20W zekering ziet nu nog als 'nieuw' uit. Weet iemand wat dat kan zijn (geweest)?
:auto-dirtbike:
Gebruikersavatar
Joske
Beginnend gebruiker
Beginnend gebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: zo mei 31, 2015 12:29 pm
Merk type quad: TGB Blade325
Locatie: Brunssum

Re: zekering vraagje

Bericht door Joske »

Had te maken met de contactvlakken van de zekering.Door de ietwat gebogen vorm geen mooi contact en dus vonkvorming. Kunsstof gedeelte van de zekering behoorlijk vervormd. Smelt dus niet door.
Gebruik nu dus contactvet.
:auto-dirtbike:
Gebruikersavatar
Dylan Keizer
Beheerders
Beheerders
Berichten: 879
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 10:03 pm
Merk type quad: CPI XT50R en Adly Rocky
Locatie: Amsterdam - Noord
Contacteer:

Re: zekering vraagje

Bericht door Dylan Keizer »

Hoi Joske bedankt voor het delen inderdaad kan een los zittende zekering voor problemen zorgen waardoor warmte ontstaat en de zekering toch niet door gaat maar wel vervormt en dus weer voor problemen zorgt :dance:
Pk's is hoe hard je de muur raakt koppel is hoever je de muur met je meeneemt :text-lol:
Plaats reactie