Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Vragen en tips bij het onderhoud en reparatie van je quad.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klappertje10
Geregistreerde gebruikers
Geregistreerde gebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 16, 2019 3:32 pm
Merk type quad: Yamaha breeze

Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Klappertje10 »

Hallo,

Ik ben bezig met een yamaha breeze die niet lekker bijlaad. Het gaat om een 125cc uit 1998 volgensmij.

Als ik de quad start, meet ik op de accu gewoon accuspanning. Als ik dan een accuppool loshaal meet ik ong 5,5v. Hij laad dus niet bij.

Ik heb op de stekker die naar de spanningsregelaar gaat gemeten, van de 4 draden heb ik er twee die ong 30v wisselspanning geven, één 12v die naar de accu gaat en één wat ik denk dat massa is.

Ik verdacht zelf de spanningsregelaar, maar na het vervangen meet ik nog steeds 5,5v.

Wie kan me helpen met een oplossing?
Heeft er iemand soms een stroomschema van zo’n quadje?

Ik hoor graag van jullie

Groet koen
Gebruikersavatar
Dylan Keizer
Beheerders
Beheerders
Berichten: 879
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 10:03 pm
Merk type quad: CPI XT50R en Adly Rocky
Locatie: Amsterdam - Noord
Contacteer:

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Dylan Keizer »

Hoi Koen
Welkom op het forum ;)

Als je de accu loskopelt terwijl de motor loopt is het niet zo gek dat hij stopt met spanning leveren dit is een beveiliging wat doet de accu spanning op de accu als hij loopt dus met de accu aangesloten?
Pk's is hoe hard je de muur raakt koppel is hoever je de muur met je meeneemt :text-lol:
Gebruikersavatar
Klappertje10
Geregistreerde gebruikers
Geregistreerde gebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 16, 2019 3:32 pm
Merk type quad: Yamaha breeze

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Klappertje10 »

Dylan Keizer schreef:Hoi Koen
Welkom op het forum ;)

Als je de accu loskopelt terwijl de motor loopt is het niet zo gek dat hij stopt met spanning leveren dit is een beveiliging wat doet de accu spanning op de accu als hij loopt dus met de accu aangesloten?
Hey Dylan, bedankt voor je reactie.

De accuspanning bij stilstaande motor is ong 12,6v, bij lopende motor klimt deze naar ongeveer 12,8v op hoge toeren. Volgensmij is dit nog te weinig om de accu goed te laden?
Gebruikersavatar
Dylan Keizer
Beheerders
Beheerders
Berichten: 879
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 10:03 pm
Merk type quad: CPI XT50R en Adly Rocky
Locatie: Amsterdam - Noord
Contacteer:

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Dylan Keizer »

Hoi Koen

Dat is inderdaad niet veel de spanningsregelaar had je al uitgewisseld las ik meet nu eens met een aangesloten accu of er op de rode draat bij de spanningsregelaar stroom staat de min op het frame

Als het boven staande in orde is kan het alleen nog aan de spoelen in het blok liggen :think:
Pk's is hoe hard je de muur raakt koppel is hoever je de muur met je meeneemt :text-lol:
Gebruikersavatar
Klappertje10
Geregistreerde gebruikers
Geregistreerde gebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 16, 2019 3:32 pm
Merk type quad: Yamaha breeze

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Klappertje10 »

Dylan Keizer schreef:Hoi Koen

Dat is inderdaad niet veel de spanningsregelaar had je al uitgewisseld las ik meet nu eens met een aangesloten accu of er op de rode draat bij de spanningsregelaar stroom staat de min op het frame

Als het boven staande in orde is kan het alleen nog aan de spoelen in het blok liggen :think:
de rode draad staat gewoon accuspanning.

uit mn hoofd de gele en witte draad geven ong 25 a 30v wisselspanning af, de zwarte moet dan de massa wezen. wat kan er kapot zijn aan de spoelen dan? aangezien ze wel gewoon ruim voldoende spanning leveren... zijn deze door te meten eventueel oid?

groet koen
Gebruikersavatar
Dylan Keizer
Beheerders
Beheerders
Berichten: 879
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 10:03 pm
Merk type quad: CPI XT50R en Adly Rocky
Locatie: Amsterdam - Noord
Contacteer:

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Dylan Keizer »

Hoi Koen

Maak eens een foto van de stekker dan weten we welke kleuren en hoeveel draden je hebt ;)

Er kunnen verschillende dingen niet goed zijn denk aan een spoel die bij belasting in elkaar duikt omdat verderop de isolatie van het spoel door ouderdom of een beschadiging losraakt zo word het spoel korter en levert niet genoeg meer maar het kan ook zo naar zijn dat de magneten in je vliegwiel zwakker worden dat zijn allemaal dingetjes die ervoor kunnen zorgen dat hij niet goed bij laad :dance:
Pk's is hoe hard je de muur raakt koppel is hoever je de muur met je meeneemt :text-lol:
Gebruikersavatar
Klappertje10
Geregistreerde gebruikers
Geregistreerde gebruikers
Berichten: 4
Lid geworden op: za mar 16, 2019 3:32 pm
Merk type quad: Yamaha breeze

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Klappertje10 »

Dylan Keizer schreef:Hoi Koen

Maak eens een foto van de stekker dan weten we welke kleuren en hoeveel draden je hebt ;)

Er kunnen verschillende dingen niet goed zijn denk aan een spoel die bij belasting in elkaar duikt omdat verderop de isolatie van het spoel door ouderdom of een beschadiging losraakt zo word het spoel korter en levert niet genoeg meer maar het kan ook zo naar zijn dat de magneten in je vliegwiel zwakker worden dat zijn allemaal dingetjes die ervoor kunnen zorgen dat hij niet goed bij laad :dance:
hoi dylan,

ik heb nu tussen de gele en witte draad een aftakking gemaakt, zodat ik de stroom uit de spoelen kan meten, als de spanningsregelaar en accu verbonden zijn, en zo dus onder belasting kan meten. nu meet ik op de witte draad ong 15v en op de gele draad maar ong 9v. onbelast was dit bijna 30v. kan ik hieruit concluderen dat de spoelen slecht zijn?

gr koen
Gebruikersavatar
Dylan Keizer
Beheerders
Beheerders
Berichten: 879
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 10:03 pm
Merk type quad: CPI XT50R en Adly Rocky
Locatie: Amsterdam - Noord
Contacteer:

Re: Yamaha breeze 125 bijlaad probleem

Bericht door Dylan Keizer »

Hoi Koen

Ja dat kan want je hebt de spanningsregelaar uitgewisseld de bedrading gecontroleerd en dan blijft er maar weinig over wat je wel zou kunnen doen is alle stekkers controleren die met het laden te maken hebben als dat allemaal niets uithaalt zijn het inderdaad je spoelen ;)
Pk's is hoe hard je de muur raakt koppel is hoever je de muur met je meeneemt :text-lol:
Plaats reactie